O nás
Monika
Učím své žáky přemýšlet a mít vztah k místu a ke světu kolem sebe. K tomu mi pomáhají obory chemie, přírodopis, environementální výchovu.
V těchto dnech jsem na tříleté mateřské dovolené s dvouletým Vítkem. Mám to štěstí, že mám ještě syna Vojtu a dvojčata Marunku a Zdendu. Právě zkušenosti z mateřství, z výuky a z každodenní komunikace s lidmi využívám pro svůj další profesní růst.
Moje hlavní pracovní činnost je v roli konzultanta v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu, kde v lokalitě Třinec spolupracuji s deseti školami regionu zejména na čtenářství, pisatelství a konstruktivistickém pojetí výuky.
Téměř 20 let lektoruji všechny možné druhy kurzů RWCT (Reading and writing for critical thinking) v rozsahu 80, 64, 40, 24, 16, 8 hodin. V těchto kurzech ale i ve všech ostatních vycházím ze zkušeností z vlastní pedagogické praxe nebo ze zkušeností kolegů, učitelů, kteří těmito metodami učí a jsem s nimi v každodenním kontaktu.
Mé zkušenosti, které zúročuji, jsou v širokém rozměru. Spolupracovala jsem v letech 2019 – 223 s ČŠI na úlohách pro přírodovědnou gramotnost, byla jsem v letech 2020-2023 místopředsedou Národního kabinetu přírodovědné vzdělávání. Od roku 2020 jsem byla součástí mezinárodního týmu PISA 2025 pro rámec testování v Přírodovědné oblasti, dále jsem tvořila úlohy a posuzovala jejich vhodnost pro zkoumání v roce 2025.
V pracovní oblasti vedu na školách vzdělávání podle potřeb školy. Od tvorby vize a strategii plánování až po zavádění otevřených hodin, reflektivní rozhovory, dále zavádění učících se skupin, lesson study až po poradenství nad granty, projekty, zjemnéna v oblasti EVVO.
V roce 2019 jsem získala 2. místo v soutěži Global Teacher Prize Czech Repubic.
Tomáš
Matematiku učím přes 15 let.
Nyní na Ostravské univerzitě vedu předmět Didaktika matematiky ( jak učit matematiku) a ZŠ Baška. Kromě toho lektoruji (více v samostatné záložce), pomáhám kolegům v rámci mentoringu, občas vystoupím v televizi ( Dobré ráno, Fokus VM).
Čím déle učím, tím více mám pocit, že můžu ovlivnit kousek světa, kde žiji. Vnímám, že každý učitel má mnoho příležitostí ovlivnit v mnohém celoživotně své žáky.
Vystudoval jsem učitelství – matematika a tělesná výchova. Několik let jsem vedl turistický oddíl a vlastně dodnes každé léto pořádám tábory, což považuji za nejlepší praxi pro práci s dětmi.
Projekt Matika s Chrobákem vznikl v roce 2016. Byl to čas, kdy jsem dostával desítky dotazů na přípravu dětí ke zkouškám či doučování. Tenkrát jsem vyzkoušel novou a zásadní změnu. Vytvořil jsem skupinu dětí, které se potřebovaly zlepšit ve stejném tématu.
Překvapilo mě, že děti se v těchto motivovaných skupinách učily výrazně lépe. Samy svým jazykem si dokázaly mnohé vysvětlit, opadl ostych a práce probíhala v příjemné pracovní atmosféře. Děti začaly odcházet z hodin s pocitem, že matematika může být zábavná, zajímavá a především smysluplná.
Tento styl oslovil mnoho žáků i rodičů.
Abych byl stále lepší učitel, považuji za zásadní své sebevzdělávání. V tomto směru mám velké štěstí na příležitosti, které mi život nabízí.
Natáčím webináře, vytvářím online kurzy pro žáky, vystupuji v televizi, vytvářím materiály pro Českou školní inspekci a mám to štěstí, že můžu spolupracovat s prof. Hejným.
Velmi často lektoruji různá témata pro učitele nebo veřejnost.
Také jsem autorem učebnice Příprava na přijímačky s porozuměním.
V roce 2019 jsem vyhrál Global Teacher Prize Czech Republic.
V roce 2020 jsem byl zvolen mezi 50 inspirativních učitelů světa (z 12 000 účastníků) v soutěži Global Teacher Prize.
V posledních letech se věnuji lektorování, absolvoval jsem koučovací výcvik a podpoře kolegů.
Také s ženou pořádáme Festival přírodovědné inspirace:
Každý rok vylepšuji kurzy, tak aby byly pro žáky, co největším přínosem.